Je vánočních ozdob a dekorací všeobecný nedostatek?
V dnešní době často slyšíme z různých médií o inflaci, zvyšování cen nebo nedostatku určitého zboží. Běžně se dozvídáme o nárůstu cen spotřebního zboží o 20 %, 30 % nebo i více. Týká se to však také vánočních ozdob a dekorací? V následujících řádcích se podíváme na to, jak se stává realitou, že mnohé výrobky jsou nedostatkové a drahé, některé dokonce nejsou k dostání vůbec.
Staré dobré časy
Abychom pochopili, co vede k současným problémům s cenami a dostupností vánočních ozdob, musíme se podívat, jak fungovala jejich výroba, logistika a prodej za "starých dobrých časů". Tedy zhruba mezi lety 1990 a 2020, kdy hospodářská globalizace nabírala na obrátkách a mnoho spotřebních výrobků se stalo široce dostupnými pro velké množství lidí.
Stejně jako u jiných výrobků se v globálním měřítku naprostá většina ozdob vyráběla a stále vyrábí v Číně a některých dalších asijských zemích. Důvodem je nejen obvykle levnější pracovní síla, ale také nahromaděné know-how, vybudovaná infrastruktura, strategická zeměpisná poloha a v neposlední řadě proexportní politika samotné Číny.
Po výrobě se většina dekorací zabalí a poté naloží na kontejnerové lodě, které plují do vývozních destinací. Většina z nich směřuje na západ do Evropy a na druhé straně na východ přes Tichý oceán do Severní Ameriky. Po vylodění v cílových přístavech putují dekorace do skladů velkoobchodů, odkud jsou obvykle distribuovány do maloobchodů.
S příchodem kovide
Ještě v roce 2019 fungoval trh zcela normálně. Výroba, dodávky a prodej fungovaly podle dobře zavedených pravidel, společnosti měly dostatek výrobků na skladě a zákazníci je mohli nakupovat za poměrně příznivé ceny. Nic nenasvědčovalo tomu, že by se to mělo v dohledné době změnit. A pak, na začátku roku 2020, udeřila první vlna kovidů a najednou bylo všechno jinak...
V té době se ještě nevědělo, jak nakažlivý a smrtelný nový virus je a jaký dopad bude mít pandemie na každodenní život. Média však téměř okamžitě vyvolala paniku, která výrazně ovlivnila nákupní chování lidí. Lidé najednou přistupovali ke svým peněženkám zcela jinak než před pandemií - utráceli za věci, které jsou pro život nezbytné (must have), a omezovali věci, které je sice hezké mít, ale jinak jsou pro život nepotřebné (nice have).
Pandemická opatření spolu se sníženou poptávkou uzavřela mimo jiné továrny na vánoční ozdoby a dekorace. Některé z nich dočasně, některé však trvale. Ty, které přežily, musely pokračovat ve výrobě i po skončení výluk. Firmy vyrábějící výrobky, po nichž poptávka náhle výrazně převyšovala nabídku, využily příležitosti ke zvýšení cen.
Zatímco výroba byla značně omezena a v některých případech stagnovala, centrální banky se snažily zachránit ekonomiku tím, že do ní napumpovaly nové peníze. Problém byl v tom, že tyto peníze nebyly kryté protihodnotou v podobě skutečně vyrobených produktů. Postupně tak docházelo k tomu, že na trhu bylo příliš mnoho peněz vzhledem k relativně malému množství dostupných produktů. V takové situaci již působila neviditelná ruka trhu, která zabránila hlubšímu nedostatku tím, že ještě více zvýšila ceny výrobků.
A problémy pokračovaly...
V důsledku kovidové krize zkrachovala řada velkých kontejnerových přepravních společností. Poté, co pominuly první vlny covidu, byla najednou přepravní kapacita nedostatečná, což znamenalo, že pokud chtěly velkoobchodní společnosti naložit své zboží, musely zaplatit zvýšenou cenu. Pro koncového zákazníka to znamenalo, že ceny ozdob a dekorací vyskočily zhruba o 30 %, u některých položek se však cena zvýšila až o 50 %.
Celé věci nepomohla ani válka na Ukrajině, která vypukla v únoru 2022. Tato událost přilila do inflačního kotle ještě více oleje. Mimo jiné došlo k nárůstu cen pohonných hmot, které hrají důležitou roli při tvorbě cen v dopravě. Společnosti, které provádějí paletovou přepravu, tak zaznamenaly výrazný nárůst vstupních nákladů, což byly nuceny promítnout do cen svých služeb. V praxi se například cena za přepravu jedné palety zboží z německého přístavu Hamburk na Slovensko zvýšila ze zhruba 60 EUR na téměř 100 EUR.
Proč jsou tedy (nejen) vánoční ozdoby a dekorace dražší?
Důvody růstu cen vánočních ozdob a dekorací jsou v podstatě stejné jako u mnoha jiných výrobků. Shrneme-li to, co již bylo napsáno výše, jsou to především:
- přerušení výroby během svátečního období
- "tisk" nových peněz centrálními bankami.
- výrazné zdražení dopravy
- válka na Ukrajině a její dopad na cenu pohonných hmot v silniční dopravě
Hrozí nám tedy nedostatek vánočních ozdob a dekorací?
V tuto chvíli je těžké říci, zda dojde k nějakému plošnému nedostatku vánočních ozdob a dekorací, který lidem znemožní vyzdobit si sváteční domovy. I když se toto riziko může zdát o něco menší, jak krize odeznívá, je třeba říci, že stále existuje.
V současné době jsme svědky toho, že se vyprodávají staré výrobky, zatímco nové výrobky jsou dražší a zpravidla se dodávají v menším počtu druhů. Prakticky dochází k tomu, že vánoční sortiment je sice k dispozici, ale ceny jsou vyšší a člověk nemá zdaleka tak široký výběr jako dříve.
Doporučení na závěr
Pokud z výše uvedeného plyne nějaké ponaučení, pak jednoznačně toto: s nákupem vánočních ozdob a dekorací neváhejte. Může se stát, že nenávratně propásnete příležitost k nákupu - výrobek, který se vám líbí, si koupí někdo jiný, vy už ho nikdy neseženete a vám zůstanou jen oči pro pláč.
Chtěli byste nakoupit výhodně? Neváhejte a podívejte se na naše Vánoční nabídku!
Napsat komentář